+420 774 404 143 | |
Volejte PO-PÁ 7-14:30 |
On-line řešení sporů
Platforma pro řešení sporů on-line představuje jednotné kontaktní místo, které spotřebitelům a obchodníkům z EU umožňuje urovnávat spory v případě domácích i přeshraničních nákupů on-line. Děje se tak prostřednictvím přesměrování sporů k vnitrostátním subjektům alternativního řešení sporů, které jsou na platformu napojeny a byly vybrány členskými státy na základě kvalitativních kritérií a následně oznámeny Komisi.
K čemu tyto stránky slouží?
Tyto stránky vytvořila Evropská komise s cílem pomoci spotřebitelům, kteří nejsou spokojeni s produktem či službou, které zakoupili online. Ti zde mohou ohledně takového výrobku nebo služby podat stížnost a vyhledat zde nestranný subjekt („subjekt pro řešení sporů“), který jim s vyřešením sporu pomůže. V některých zemích mají i obchodníci možnost podávat stížnost na spotřebitele. Pokud tomu tak je ve vaší zemi, budete moci jako obchodník stránek využít k podání stížnosti na spotřebitele.
Všechny subjekty pro řešení sporů uvedené na těchto stránkách mají k této činnosti odpovídající předpoklady a jsou zaregistrovány u vnitrostátních orgánů.
Subjekty pro řešení sporů registrované na těchto stránkách.
Tyto stránky jsou k dispozici ve všech 23 úředních jazycích EU, norština, islandština. Podrobnější informace o fungování stránek najdete zde.
Co je alternativní řešení sporů?
Pokud jste zakoupili zboží či službu a nejste spokojení, můžete řešit situaci namísto soudní cestou alternativním řešením sporů. Alternativní řešení sporů je termín používaný pro nejrůznějších způsoby mimosoudního řešení stížností. Zpravidla se do sporu zapojí třetí, neutrální strana, která jedná jako prostředník mezi vámi a obchodníkem. Tento prostředník vám může řešení sporu navrhnout, nařídit, případně funguje jako třetí strana, která vás nechá o situaci diskutovat a dospět ke společnému řešení. S některým z typů alternativního řešení sporů jste se pravděpodobně již setkali – mohlo jít o zprostředkování neboli mediaci, arbitráž, rozhodčí řízení, činnost veřejného ochránce práv neboli ombudsmana apod. Oproti soudnímu řízení je alternativní řešení sporů obvykle levnější, méně formální a doba jeho vyřízení bývá kratší.
Co je online řešení sporů?
Chcete-li si stěžovat na nákup zboží či služby online, ale nechcete podat žalobu u soudu, můžete jít mimosoudní cestou a využít online řešení sporů.
Na našich stránkách se můžete s obchodníkem, jehož se stížnost týká, dohodnout na využití služeb některého subjektu pro řešení sporů, který vám s vyřízením stížnosti pomůže. Důležité upozornění: Tento systém můžete používat pouze v případě, pokud si chcete stěžovat na nákup výrobků či služeb na internetu.
ŘEŠENÍ SPORU ON-LINE